Warszawa wspiera start-upy: 60 tysięcy przedsiębiorców skorzystało z usług miejskiego inkubatora

W rankingach najbardziej przychylnych biznesowi, otwartych i przyjaznych miast Warszawa zajmuje w ostatnich latach najwyższe pozycje. Podstawę jej sukcesu stanowią między innymi  aktywne działania wspierające przedsiębiorczość. Stolica kładąc nacisk na innowacje biznesowe  przykłada wagę do realizowania inicjatyw skierowanych do warszawskich start-upów.

W 2017 roku w Warszawie zostało założonych 15,3 tys. podmiotów gospodarczych, a według raportu Fundacji Startup Poland co czwarty start-up powstaje w właśnie w Warszawie. Jednym ze sposobów stolicy na ułatwianie startu w biznesie jest rozwój nowoczesnych centrów służących wsparciu przedsiębiorczości i integracji warszawskich firm. Działalność tych miejsc koncentruje się na trzech głównych obszarach – informacyjnym, szkoleniowo-doradczym i inkubacyjnym. – Chcieliśmy zaoferować warszawiakom nie tylko miejsca do pracy w postaci  biur, z bezpłatnymi szkoleniami i miejscem do spotkań, ale naszym celem było też budowanie kontaktów z interesariuszami rozwoju przedsiębiorczości w Warszawie oraz przede wszystkim budowa  zaufania na linii urząd – przedsiębiorca, w szczególności przedsiębiorca początkujący, otwierający swój start-up i rozpoczynający nowy rozdział w życiu – mówi zastępca prezydenta Warszawy Michał Olszewski.

5 lat na Smolnej

Pierwszy warszawski inkubator Centrum Przedsiębiorczości Smolna rozpoczyna szósty rok działalności. Z jego szerokiej oferty bezpłatnych warsztatów, coachingu i sieciowania skorzystało w tym czasie ponad 10 tys. osób, a ekspertami i wykładowcami byli znani szkoleniowcy m.in. Agnieszka Skala, Artur Kurasiński, Paweł Tkaczyk, Piotr Bucki, czy instytucje jak Startup HUB Poland i Investin.

W Centrum wynajmowane są na preferencyjnych stawkach 4 pokoje i 40 biurek. W tym momencie zajmuje je 11 firm. O miejsce w inkubatorze może ubiegać się każda firma, która działa na terenie Mazowsza i funkcjonuje na rynku nie dłużej niż trzy lata. – To świetnie miejsce na start – wynajmujesz biurko, dostajesz dostęp do kuchni, wszystkich sprzętów biurowych oraz sale konferencyjne i szkolenia – mówi Eliza Kruczkowska, PFR, dawniej prezes Startup Poland. W budynku udostępniane są też nieodpłatnie trzy sale konferencyjne – wszystkim osobom, które chcą zorganizować wydarzenie dotyczące przedsiębiorczości.

Niezmiennie dużym zainteresowaniem ze strony młodych przedsiębiorców cieszą się w CPS specjalistyczne doradztwo prawno-księgowo-finansowe oraz warsztaty i spotkania sieciujące.  Właściciele małych i średnich firm i ci, którzy planują otworzyć działalność mogą dowiedzieć się, jak zdobyć środki na start, jak rozliczyć składki w ZUS, jak chronić własność przemysłową czy unikać problemów z VAT-em. W inkubatorze można też założyć działalność gospodarczą –  w ciągu 5 lat z tej możliwości skorzystało półtora tysiąca osób.

Bardzo doceniamy wsparcie, jakie tu otrzymaliśmy. Udostępniliśmy usługę carsharingu – czyli możliwość wypożyczania aut na minuty – jako pierwsi w Warszawie. Zaczynaliśmy od 10 aut, a obecnie w samej stolicy mamy ich już 300 – mówi Paweł Błaszczak z 4Mobility.

Wielki Przyspieszacz Firm

Bardzo efektywnym i skutecznym sposobem na budowanie i dopracowanie nowych pomysłów biznesowych jest akcelerator dla  start-upów w początkowej fazie rozwoju, które mają jedynie pomysł na produkt lub usługę w danej branży. Programy akceleracyjne pomagają krok po kroku wyskalować biznes – od konceptu przez prototyp do towaru na eksport. W 4 edycjach skorzystało na tym 250 zespołów start-upowych z różnych branż.

Warszawa realizuje największe w Polsce miejskie programy akceleracyjne od 2015 r. Pierwszy WAW.AC przeznaczony był dla branży biologicznej i biotechnologicznej. W 2016 i 2017 r. odbyły się dwie edycje programu Startup Hub Warsaw dla start-upów zajmujących się  nowoczesnymi technologiami komunikacyjnymi i Internetem rzeczy oraz skierowana do sektora kreatywnego akceleracja Be Creative in Warsaw.

W tegorocznym programie #Warsaw_booster udział bierze 40 zespołów reprezentujących technologie ubezpieczeniowe i finansowe (fintech i insurtech). Zaproszono 30 mentorów i przedstawicieli 12 partnerów biznesowych, pod okiem których uczestnicy odbędą 600 godzin mentoringów i doradztwa biznesowego.

Pierwszym etapem są warsztaty Startup Camp, a następnym preakceleracja – 4 tygodnie warsztatów z zakresu weryfikowania potencjału rynkowego produktu lub usługi, tworzenia wartości dla klientów i prezentacji inwestorskiej. O przejściu do drugiego etapu zadecyduje 5-minutowa prezentacja przed komisją konkursową. Do drugiego etapu zakwalifikuje się 10 firm, a w finale uczestnicy zawalczą o nagrody o łącznej wartości 100 tys. zł.

 

Jak jeszcze wspierać start-upy

Nie bez znaczenia jest fakt, że w Centrum na Smolnej ma swą siedzibę Biuro Rozwoju Gospodarczego odpowiadające za działania będące uzupełnieniem oferty dla sektora MŚP. Promocja gospodarcza poza granicami kraju, szczególnie na targach inwestycyjnych, na których promowany jest potencjał miasta, w tym przedmioty zaprojektowane i wyprodukowane w stolicy, nawiązywanie relacji z inwestorami gotowymi lokować w Warszawie swe inwestycje, nadzór nad rejestracją działalności gospodarczej w mieście oraz bazarami i targowiskami – to tylko najważniejsze z szerokiej palety zadań biura.

W budowaniu ekosystemów ważne wydaje mi się to, aby każdy element wiedział, po co jest. Centrum Smolna znalazło swoje miejsce w obszarze pomocy w starcie i rozwoju biznesu. Niezależnie czy ktoś chce otworzyć warzywniak, myjnię czy startup znajdzie tam szkolenia, które pomogą mu uniknąć podstawowych błędów. A to ważne dla motywacji i stanu konta początkującego przedsiębiorcy – podkreśla Konrad Latkowski ze Startup Poland.

Miasto st. Warszawa jest też współorganizatorem i partnerem wydarzeń służących wymianie wiedzy i doświadczeń czy pozyskiwaniu partnerów i inwestorów. Są to m.in. tematyczne spotkania dla przedstawicieli branż kreatywnych – Creative Mikser, Wolves Summit – największe w tej części Europy międzynarodowe spotkanie początkujących przedsiębiorców z inwestorami, Kongres Innowacyjnej Gospodarki, Pixel Heaven, Młodzi Innowacyjni, konferencje Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet, Targi Pracy i Przedsiębiorczości, targi Hush Warsaw czy Innoshare. W ostatnich 5 latach w 120 konferencjach i kongresach wzięło udział ponad 30 tys. uczestników.

Ideą naszej firmy jest tworzenie modułowych obiektów drewnianych, które można zestawiać ze sobą jak klocki lego. Podczas współpracy z miastem przekształciliśmy się z jednoosobowej działalności gospodarczej w firmę, która opracowała gotowy produkt. W tym czasie uczestniczyliśmy w kilkunastu różnych szkoleniach i mogliśmy zaprezentować się prezentacji na targach inwestycyjnych MIPIM w Cannes – opowiada właścicielka enJoinera Agnieszka Bukowska.

Kolejne miejskie inkubatory

Sukces pierwszego inkubatora pociągnął za sobą kolejne inwestycje. Dwa lata temu otwarte zostało Centrum Kreatywności Targowa, które jest pierwszą z miejskich inwestycji dedykowanych sektorowi kreatywnemu. W nowoczesnym, przestronnym budynku przy ulicy Targowej 56 startupy mogą korzystać z biur, przestrzeni konferencyjnych i coworkingowej, brać udział w wydarzeniach odbywających się w przestrzeni budynku. Za trzy lata powstanie kolejne miejsce dla przedstawicieli tego sektora – Centrum Kreatywności Nowa Praga.

– Centra przedsiębiorczości to dla wielu fizyczne miejsce spotkań społeczności startupowej, ale dla trwałego rozwoju środowiska high-tech w Warszawie to znacznie więcej. To przede wszystkim doświadczony team, centrala dla polskich i zagranicznych kontaktów oraz wizytówka otwartości i wsparcia miasta dla młodych firm, które mając do wyboru kilkanaście stolic w regionie, najchętniej wybierają stolicę Polski – mówi Maciej Sadowski ze Startup Hub Poland.

W ostatnich latach w Warszawie licznie powstają nowe miejsca skupiające młodych przedsiębiorców takie jak Campus Warsaw, HubHuB, The Brain Embassy, Mindspace czy The Heart. Szacuje się, że w tej chwili działa w stolicy około 100 hubów przedsiębiorczości (coworków, centrów przedsiębiorczości, inkubatorów etc.). Centrum Przedsiębiorczości Smolna wpisuje się w ten pejzaż aktywizując aktorów warszawskiego ekosystemu w celu budowania wizerunku Warszawy jako silnego ośrodka atrakcyjnego dla zagranicznych talentów i inwestorów.

Miejskie centrum nie zamierza zwalniać tempa. Zlecone zostały badania ewaluacyjne, które pomogą odpowiedzieć na pytanie, w którym kierunku i z jaką ofertą oraz funkcjami powinno rozwijać się wsparcie przedsiębiorców oraz jaką rolę pełnić będzie Centrum przy ulicy Smolnej.

 

Monika Banach

Dookoła Martyna

Avatar

Sprawdź również

Wystawa „Wiklinowe Boże Narodzenie” /Adam Bieńkowski

18:00, piątek, 04.12.2020 do niedziela, 10.01.2021 Wystawa „Wiklinowe Boże Narodzenie” Adam Bieńkowski – ukończył liceum plastyczne …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *